Ambasadoři značky Peugeot
Slavný brněnský cestovatel Jiří Kolbaba drží ve svých 64 letech traťové rekordy
Letošní běžecká sezóna startuje v Brně. Zjišťovali jsme tedy, jak je na tom tato moravská metropole se známými běžci. Jedním z nejslavnějších je brněnský rodák Jiří Kolbaba. V roce 1983 získal stříbro v běhu na 3 km překážek na Mistrovství Československa, stal se v této disciplíně také mistrem ČSR. Běhání se věnoval přes 20 let, 6 let byl v národním výběru a dodnes drží několik traťových rekordů. V současnosti je známý hlavně jako cestovatel, fotograf a spisovatel. Procestoval šest kontinentů a na svých cestách nafotil fascinující záběry. Ty spolu se svými cestovatelskými zážitky představuje divákům na besedách, které se s velkým úspěchem pořádají po celém Česku. Napsal také několik knížek a často ho můžete slyšet v rozhlase. A jak to má Jiří Kolbaba s běháním?
„Teď zrovna neběhám, protože mám pochroumanou achilovku. Spíš jezdím na kole a běh dávám jen sporadicky. Za život už jsem se ale naběhal dost. V mládí jsem trénoval denně, někdy 20, 30, 40 a dokonce i 50 kilometrů. Dnes ucupitám tak 5,“ směje se Jiří.
50 kilometrů na jeden zátah, to je úžasný výkon a taky obrovský energetický výdej. Jak vypadá běžec, který takto pravidelně trénuje?
„Tenkrát, to mi bylo asi 30 let, jsem při 179 cm vážil jen 59 kg, klidový tep jsem měl 40 a 2 procenta podkožního tuku. Byl jsem doslova kost a kůže. Teď mám asi o 30 kil víc. Toužím sice být znovu mladý a vysportovaný, ale věk se zkrátka zastavit nedá.“
V normálních časech, tedy když vás nezlobí achilovka, jak často běháte a kde?
Pravidelně dvakrát týdně, když to jde. Pokud zrovna nejsem na cestách, běhám u nás doma v Brně na Slatině. Dokonce jsem dostal i klíče od místního hřiště, abych mohl běhat na trávě, tedy na měkoučkém povrchu.
Raději běháte nebo řídíte?
Stejně jako jsem byl dřív náruživý běžec, jsem dnes náruživý řidič. Jsem asi jeden z mála lidí na světě, který jezdil autem na šesti kontinentech, včetně Antarktidy. V současné době jezdím hodně v Česku, a to s plug-in hybridním Peugeotem 3008. Je to čtyřkolka, takže do terénu ideální, na druhou stranu je to ekologické auto s emisemi jen 29 g CO2 na kilometr a s dojezdem čistě na elektřinu až 59 kilometrů.